Waar we voor staan

Missie van onze school - Waar staan we voor?

De Mariaschool is een veilige plek, waar kinderen groeien in autonomie en competentie door het
opdoen van basiskennis, het ontwikkelen van vaardigheden en het stimuleren van een open en
nieuwsgierige houding.

Visie van onze school

De pijlers van de WSKO Mariaschool zijn:

Welkom zijn

Samenwerking tussen school en ouders versterkt het onderwijs en de ontwikkeling van de kinderen. Op onze school zetten we in op het versterken van relaties tussen alle leerlingen. Iedereen hoort erbij en we zorgen ervoor dat niemand zich buitengesloten voelt. Door een omgeving te creëren waarin vertrouwen, acceptatie en aandacht centraal staan, groeit ieder kind in zelfvertrouwen en betrokkenheid.

Sturing en coaching

Sturing en coaching zijn gericht op leren van en met elkaar. Dit doen we door reflectie, samenwerking en gerichte begeleiding te combineren. Structuur en duidelijkheid bieden een stevig kader waarin kinderen durven te groeien, terwijl het loslaten hen uitdaagt om met zelfvertrouwen verder te gaan.

Betekenisvol lesaanbod

Betekenisvol leren begint met concreet materiaal en visuele ondersteuning, zodat abstracte begrippen tastbaar en begrijpelijk worden. Door het lesaanbod thematisch in te richten en praktijkgerichte lessen te geven, laten we leerlingen zien hoe kennis en vaardigheden direct toepasbaar zijn in het dagelijks leven.

Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

We vinden zelfstandig leren en werken belangrijk, waarbij leerlingen actief deelnemen aan hun leerproces. Het gebruik van een taak, als middel, speelt hierbij een belangrijke rol. Door kinderen te leren hoe ze een taak aanpakken, leren leerlingen niet alleen de inhoud, maar ook hoe ze effectief met hun tijd om gaan. Het aanleren van deze vaardigheden bereidt hen voor op het volwassen leven, waar het essentieel is om zelfstandig beslissingen te nemen en verantwoordelijkheid te dragen voor de consequenties van die keuzes.

Reflectie

Door na te denken over wat ze voelen, denken en doen, leren leerlingen verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces. Wij stimuleren leerlingen om waarom-vragen te stellen en door te vragen, zodat ze niet alleen kennis vergaren, maar ook de verbinding tussen kennis en ervaring kunnen leggen. Het nadenken over het proces draagt bij aan hun groei en helpt hen inzien hoe ze zich kunnen verbeteren.