Groep 1-2

Groep 1A-2A                                 Groep 1B-2B                                Groep 1C-2C               Groep 1-D

Annette Smol                                Brigitte Gardien                            Anita Duindam             Els van Koppen
Vanity Willems                              Nienke Veenstra                          Anke Allard                  
                                                              

Welkom in groep 1-2. “Mijn spelen is mijn leren”

Een heel belangrijk onderdeel in het kleuteronderwijs is de sociaal/emotionele ontwikkeling.

Als het kind goed in zijn vel zit dan komt het kind tot spelen en leren. Een kind dat net op school komt is nog “ik” gericht en speelt zijn eigen spel. In de loop van de kleuterperiode ontwikkelt het “samen” spelen zich.

Spelend leren, dat vinden wij belangrijk in groep 1-2.
En wat leren wij dan veel: de kleuren, de vormen, tellen en de rekenbegrippen, rijmen en nog veel meer. Wist u dat wij spelenderwijs ook bezig zijn met cijfers, letters en klanken.?
Het voorbereidend lezen houdt in dat wij de kinderen de kans geven om zich te ontwikkelen op zijn eigen tempo. Wanneer het aan rijmen toe is begint het met nonsenswoorden. Zo gaat deze ontwikkeling via opeenvolgende stappen. Stappen overslaan of de ontwikkeling versnellen werkt averechts. Wij sluiten aan bij de individuele ontwikkeling van het kind.
Ook leren wij Engelse woorden door het zingen van Engelse kinderliedjes, verhalen en spelletjes.

Dit leren we allemaal binnen een bepaald thema. We werken elk jaar over de lente, de zomer, de herfst en de winter. En natuurlijk over Sinterklaas, Kerstmis en Pasen. Maar ook wel eens over sprookjes, verkeer, dieren of muziek, We kiezen elke keer weer een passend thema.

We doen veel activiteiten in de kring zoals o.a. voorlezen, taal-en rekenspelletjes en zingen. Maar we gaan elke dag spelen/werken en gymmen of buitenspelen.

Ook leren we in groep 1-2 om zelfstandig te zijn. Een planbord helpt ons hierbij. Je mag dan zelf aangeven welk werkje je graag wil doen. Bijvoorbeeld spelen in de bouwhoek, poppenhoek, knutselen, tekenen, puzzelen of een werkje doen van je werkkaart.

We maken van elke dag weer een leuke dag. Vrij spelen, voorlezen, zingen en bewegen.
Spelend ontdekken wij samen de wereld.

Laat elk kind bloeien als het eraan toe is.